Generelle regler & holdninger:

Laguttak respekteres uansett hvor urettferdig/rettferdig det føles.

Positive og støttende til hverandre; både før, under og etter stafetter.

Vi skal være trygge på at hver enkelt vet hva den skal gjøre når den løper ut.

Vi holder roen uansett hva som skjer. Det er greit å bruke ekstra tid eller bomme, men det er ikke lov å miste hodet.

Alle støtter hverandre: Det vil si 30 minutters regel (lov å være sur i 30 minutter etter målgang). Deretter SKAL man backe hverandre opp, gjennomføres ikke det griper lagledere inn.

Vi løper for laget. Vi skal forberede oss sammen, alle skal være trygge på hva vi har i vente og den felles taktikken inn mot stafetten laget bestemmer seg for skal være forankret hos alle løperne. Vi driller på de enkle ting, det er de som er avgjørende.

Vi sjekker koder. Alltid!

Taktikk

Normalnivå skal gjennomføres – Vi skal ikke overprestere eller underprestere! Det normale er godt nok for å oppnå våre målsetninger.

Normalnivå krever bevisst risikostyring. Som BSK-løper er jeg bevisst ansvaret jeg har ovenfor laget. Vi løper med lav risiko, vet hva vi gjør (kontroll) og løper fort.

Ett ekstra minutt: alle har ett (eller to) minutt ekstra for å investere i sikker orientering og for å holde roen når vi er under press eller bommer. 2 minutter kan bety å stå stille i 12x10”. Som føles som en evighet, men skal gi oss roen å gjøre ting skikkelig.

Jeg holder meg til oppgaven jeg har fått og gjennomfør den på best mulig måte.

Generelle uttakskriterier

• Ved uttak til stafetter er det overordnede målet å ta ut det laget som kan gi de beste resultatene i den aktuelle stafetten.
  • Oppsatte testløp (se nedenfor, her oppfordrer vi alle som vil løpe den aktuelle stafetten til å stille. Aktuelle løpere bør stille i løpenes hovedklasser, dvs. i hovedklasser for jr. D/H17-20 og for seniorer D/H21.

Skjønn

I skjønn vektlegges:

• Form- og prestasjonsutvikling.
  • Eventuell skade- og sykdomsutvikling.
  • Tidligere stafettprestasjoner
  • Spesielle egenskaper som individuell utøver og som lagspiller.
  • Granskningsløp kan brukes for vise formutvikling eller spesifikke egenskaper.

UK for 2020:

Martin (leder), Johan, Eskil, Anders og en jenterepresentant.

Spesifikke uttakskriterier stafetter 2020:

Uttaksløp 10mila:

• avlyst

Uttaksløp NM sprint stafett:

• Utvikling på klubbens treninger (for dem som bor i Oslo)
  • NM sprint, NM knock-out
  • Skjønn – resultater fra 2019 sesongen

Uttaksløp Jukola:

• utsatt

NIght Hawk:

• avlyst

Uttaksløp NM stafett:

• Utvikling på klubbens treninger (for dem som bor i Oslo)
  • Resultater i NM uka
  • Tidligere stafett og internasjonale konkurranser
  • Skjønn – resultater fra 2019 sesongen.