Historikk

Bækkelagets SK orientering er orienteringsgruppa i idrettslaget Bækkelagets Sportsklub som er et av landets største idrettslag, kanskje mest kjent for sitt årlige arrangement Norway Cup.

Orienteringsgruppa ble startet av blant annet Kolbjørn Jacobsen, og har gjennom tiden hatt en tradisjon for å fostre mange gode orienteringsløpere og har hatt mange verdensmestere innom gruppen. De mest profilerte er Hanne Staff og Bjørnar Valstad som også er æresmedlemmer i Bækkelagets SK.

På 90-tallet var den store drivkraften i o-gruppa Erik Østli, og under hans sportslige ledelse opplevde klubben sterk sportslig fremgang. I 1997 ble BSK den første norske klubben til å vinne 10-mila. I 1999 hadde BSK samtlige individuelle verdensmestere i stallen.

Utover 2000-tallet har det gått litt i bølgedaler, men BSK har også i denne perioden hevdet seg med mange medaljer både nasjonalt og internasjonalt. Siste Verdensmester i BSK orientering er Carl Godager Kaas med to VM-gull (2010 og 2016).

Høsten 2017 ansatte vi Eskil Gullord som ny trener i BSK orientering og samtidig har vi fått en jevn tilstrømning av både talenter og etablerte løpere. Dette gjør oss i stand til å bygge videre på det grunnlaget flere løpere og støtteapparat har bygget opp gjennom de siste årene.

Fra å være en nærmest utelukkende eliteklubb har klubben de senere årene også hatt et økende fokus på rekruttering og på å bygge opp en solid barne- og ungdomsgruppe som blir fremtiden i klubben.

Foto: Tiomila-seieren i 1997 med Bjørnar Valstad på siste etappe